czwartek, 3 maja 2018

Warsztaty tworzenia kokedamy



kokedama

3 maja miałam okazję uczestniczyć w warsztatach tworzenia kokedamy organizowanych w ramach Miesiąca Japońskiego w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie. Zajęcia prowadziła Magdalena Zawadka pracująca pod marką Madeleine Orchid.

Jestem otaku oraz architektem wnętrz i krajobrazu, więc nie mogło mnie tam zabraknąć!



Czym jest kokedama?


Kokedama to japońska sztuka ogrodowa wywodząca się z bonsai. W dosłownym tlumaczeniu słowo to oznacza "kula mchu". Cechą charakterystyczną tej techniki jest ukrycie korzeni roślin w kuli z podłoża oraz pokrycie jej mchem. 
 kokedama
Czego potrzebujemy do przygotowania kokedamy?

- rośliny (np. paproć (np. davallia, ciemnotka), asparagus, pilea, aloes, fitonia, scindapsus, grubosz, ripsalis, bluszcz, syngonium, zielistki, storczyki)
- specjalnej mieszanki podłoża (odpowiednio plastycznej i utrzymujacej wilgoć - najlepiej sprawdza się kompozycja z keto/akadamy z dodatkiem zeolitu i lavy czarnej)
- mchy (może być suchy lub wilgotny)
- sznurka lub drucika
- nożyczek
- wody

kokedama

Co jest ważne w pielegnacji kokedamy?

- podlewanie (najlepiej 2 razy w tygodniu, ważne jest także codzienne zraszanie, żeby nie doszło do przesuszenia bryły)

- odmładzanie (co około 2 lata)
kokedama
Warsztaty sprawiły mi niesamowitą radość! :)
Miałam okazję posłuchać o innych (poza kokedamą) odmianach bonsai - m. in. Wabi Kusa czy Kusamomo, a także dowiedzieć się o praktycznych aspektach tworzenia i pielęgnacji kokedamy.
Niesamowicie ważny był dla mnie aspekt praktyczny warsztatów, czyli własnoręczne stworzenie trzech wiszących kompozycji, które już znalazły miejsce w moim domu :)
kokedama

1 komentarz:

  1. Ja to w ogóle nigdy nie wiedziałem, w jaki sposób zająć się własnym ogrodem, dlatego sprawdzam najpierw wszystkie informacje w internecie, ponieważ bardzo zależy mi na tym, aby wszystko było dobrze uporządkowane. Fajną opcją na sprawdzanie takich informacji i inspiracji jest strona http://www.keywordbasket.com/dGVjaG5vcmF0dGFu/ .

    OdpowiedzUsuń