Źródło/link
Okres przedświąteczny i zbliżający się koniec roku skłoniły mnie do refleksji na temat planowania pracy i skutecznego prowadzenia różnych przedsięwzięć. Każdy ma jakieś projekty: organizacja wieczoru panieńskiego koleżanki, przygotowania przedświąteczne, remont mieszkania, wybór i zakup samochodu, projekty zawodowe, itp. W dzisiejszym poście kilka przemyśleń ma ten temat.
Oto mój dekalog, którego staram się trzymać przy każdym (życiowym i zawodowym) projekcie:
1. Całość zadania podziel na mniejsze części/ czynności
Każde duże zadanie składa się z mniejszych. Dzięki wyodrębnieniu poszczególnych czynności łatwiej nam będzie określić, co musimy zrobić i ile czasu dokładnie potrzebujemy.
2. Określ cel i priorytety
Priorytetem może być, np. terminowość wykonania zadania lub wysoka jakość produktu końcowego. W niektórych projektach wartością najwyższą jest nasza dobra zabawa lub doświadczenie, które możemy zyskać. Określenie celu i priorytetów pomaga w podejmowaniu decyzji w całym procesie projektowym.
3. Określ, jakich narzędzi potrzebujesz
Określenie potrzebnych narzędzi pomaga uniknąć opóźnień podczas realizacji zadania. Jeśli wiem, czego potrzebuję i zawczasu kupię/ wypożyczę potrzebne sprzęty, to nie muszę martwić się o przestoje w pracy.
4. Pomyśl, ile czasu realnie potrzebujesz na każdą czynność
Bądź ze sobą brutalnie szczery w tej kwestii. Nie chodzi, ile czasu masz, ale ile naprawdę potrzebujesz na wykonanie poszczególnych części zadania. Odpowiedź na to pytanie jest szczególnie istotna, gdy musisz określić czas realizacji zadania. Jeśli źle oszacujesz, będzie się to wiązało z bardzo trudną sytuacją "niedoczasu" i frustracji, w której niebawem się znajdziesz :)
5. Zaplanuj rezerwę czasową
Z reguły niedoszacowuję swoich projektów. Zdarza się, że jakiś etap pracy zajmuje więcej niż pierwotnie przewidziałam, dlatego bufor czasowy jest tak ważny. Powienien on wynosić dodatkowe 20-30% czasu. Jeśli nie mamy pewności, ile dana czynność zajmie, warto przyjąć jeszcze większy zapas.
Źródło/link
6. Stwórz harmonogram pracy
W harmonogramie powinny się znaleźć informacje co i w jakim terminie chcemy zrobić. Dzięki wcześniejszemu określeniu potrzebnego czasu jesteśmy w stanie precyzyjnie wpasować poszczególne etapy realizacji projektu w nasz plan dnia, tygodnia, miesiąca.
7. Zleć część zadań innym
Nie bój się korzystać z pomocy/ usług innych. Jeśli jest mało czasu to realizacja zadania w kilka osób może okazać się doskonałą taktyką.
8. Monitoruj postępy prac
Dzięki monitorowaniu postępów prac zyskasz większą kontrolę nad projektem oraz wiedzę, czy wszystko idzie zgodnie z planem. W razie opóźnień jesteś w stanie zawczasu reagować i na bieżąco korygować harmonogram.
9. Bądź zdyscyplinowany i wyciągaj wnioski
Jesli poniesiesz porażkę, nie martw się nią, ale wyciągnij wnioski. W ten sposób każdy proces projektowy będzie kształcący, a Twoja wiedza na ten temat będzie rosła.
10. Dbaj o siebie
Doświadczyłam, że jest to szczególnie istotne przy intensywnych, długoterminowych projektach. Brak snu i przerw, złe odżywianie, za mała ilość wody nie tylko męczą, ale mogą odbić się na zdrowiu.
Ja żeby pracować muszę mieć komfortowe miejsce do tego. Musi być spokój i cisza. Mam bardzo fajne biurko z regulacją wysokości, które kupiłam niedawno. Tylko fotel muszę wymienić bo już jest trochę przestarzały. Natomiast przy pracy ważny jest też relaks. Ja sobie słucham muzyki i włączam oświetlenie LED z biurka, które daje fajny efekt.
OdpowiedzUsuńTylko i wyłącznie http://www.mkdeskpro.com/ znajdziesz tam wysokiej klasy meble.
OdpowiedzUsuńJa mam problem z wyborem odpowiednich rur kablowych, ponieważ kompletnie nie mam pojęcia, na co zwracać uwagę. Budujemy dom, więc zależy nam na tym, aby każdy element był odpowiednio dopracowany. Z tego, co słyszałem to świetne rury można znaleźć w hurtowni https://asaj.pl/rury-kablowe-gladkie . Czy ktoś z Was korzystał z ich usług? Myślę, że mogą mieć bardzo interesującą ofertę. Zależy mi na tym, aby wszystko było wykonane w odpowiedni sposób, bo nie chcę mieć żadnych problemów później z elektryką w swoim domu, jak z pewnością każdy z nas. Dajcie znać!
OdpowiedzUsuń